На сьогодні в системі:

З чого складається ProZorro (Прозорро)

Коли мова йде про реформу ProZorro (Прозорро) на думку пересічної людину спадають мабуть лише портал ProZorro (адміністрований Державним підприємством “ПРОЗОРРО”) та Департамент регулювання публічних закупівель. І це вірно, бо і насправді ці дві організації є ядром реформи, але насправді повна екосистема складається з набагато більшої кількості стейкхолдерів. 

Екосистема стейкхолдерів ProZorro

Екосистема, завдяки якої бачення електронної системи державних закупівель ProZorro стала дійсністю, складається з державних установ, міжнародних фінансових організацій, освітніх закладів, бізнес середовища, громадських організацій та багатьох інших партнерів реформи публічних закупівель. Успіх ProZorro став можливим завдяки взаємодії великої кількісті учасників, яких умовно можна зарахувати до наступних груп стейкхолдерів: 


Найбільші стейхолдери системи ProZorro наразі є:

Авторизовані електронні майданчики, постачальники та бізнес

Ключовими партнерами системи є авторизовані в системі ProZorro електронні майданчики, через власни кабінети в яких державні замовники оголошують тендери, а постачальники з бізнес середовища змагаюься взяти участь в закупівлях на абсолютно прозорих умовах. 

Реєстрація в системі ProZorro через авторизовани майданчикі є невід’ємною частиної гібрідної системи, яка є централізованою з боку вільного доступу до інформації про публічні закупівлі, але так само децентралізованою з боку майданчиків. 

Замовниками та бізнес працюють в системі ProZorro за допомогою майданчика (чи декілька майданчиків), обраного (-них) на власний розсуд. Користувач (замовник або учасник) завантажує всі документи в систему через із свого особистого кабінету на майданичку, інформація автоматично потрапляє в центральну базу даних звідки транслюється на всі інші авторизовані майданчики. 

Інформація в центральній базі даних та на всіх майданичика є аболютно однакової та постійно синхронізується. 

Замовники та Центральна закупівельна организація (ЦЗО)

Замовники в ProZorro оголошують тендери публічних закупівель індивідуально, або за допомогою Централізованої закупівельної організації.

Замовники, так само як і бізнес, працюють з ProZorro через власни кабінети через авторизовани майданчикі. Реєстрація та участь замовникам є безоплатною.

Центральна закупівельна організація є ініциативою з підвищення ефективності закупівель за рахунок об’єднання замовлень на типові товари у великі тендери і залучення кваліфікованих спеціалістів. 

Централізована закупівельна організація організовує закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників. Для цього ЦЗО отримує від закупівельників, виключно на добровільних засадах, замовлення на проведення закупівель, об’єднує такі замовлення у великі лоти і кваліфіковано організовує закупівлі. 

Використання Централізованих закупівельних організацій широко розповсюджено в Європі. Вони допомагають проводити закупівлі тим замовникам, в яких немає великого штату кваліфікованих закупівельників, і вивільняють таким чином значні ресурси.

Державні ограни влади

Інтересами та координацією розвитку екосистеми ProZorro керує Міністерство Економічного Розвитку та Торгівлі (МЕРТ) України.

Міністерство Економічного Розвитку та Торгівлі України формує та реалізує державну політику в сферах економіки та торгівлі. МЕРТ є спеціально уповноваженим органом у сфері державних закупівель, яке представляє інтереси реформи ProZorro та забезпечує інформування про її перебіг на рівні Кабінета Міністрів України. В урядових установах України наразі працює принцип “Єдиного голосу”, мета якого мати чітке і узгоджене розуміння того, що роблять колеги з інших міністерств та відомств, щоб в публічне поле потрапляла лише перевірена і достовірна інформація. МЕРТ є тим зв’язуючим ланцюжком, який транслює інформацію про роботу екосистеми ProZorro на інші відомства та міністерства, а також підпкріплює наші комунікації через свої канали. 

Учасником екосистеми ProZorro також є проект Прозорро.Продажі, якій на відміну від Прозорро Публічні Закупівлі (держава купує) відповідає за продажі державного майна. 

Наразі Прозорро Продажі об’єднує аукціони майна неплатоспроможних банків які реалізує Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО), майна державних та комунальних підприємств та є запланованою платформою для проведення малої приватизації державних підприємств. 

Громадські організації та донори

За успіхом та розвитком електронної системи не тільки пильно слідкують, але й усіляко допомагають такі світові організації як Світовий банк (World Bank) та Євпропейський банк реконструкції та розвитку (EBRD) та інши донори, які финансували ProZorro на початкових стадіях під наглядом Транспаренсі Інтернешнл.

На стадії пілотного проекту Транспаренсі Інтернешнл (ТІ) Україна погодилася взяти ІТ-систему на свій баланс й відповідала за її адміністрування, прозорість фінансування та взаємодію з усіма партнерами проекту. Окрім того, ТІ Україна відповідала і продовжує відповідати за розвиток моніторингової екосистеми ProZorro. 

28 грудня 2015 року ТІ Україна офіційно передала систему у власність народу України, а саме на баланс Державного Підпріємства “Прозорро”, але продовжила її розвиток, зокрема модулів аналітики bi.prozorro.org та моніторингового порталу DOZORRO.

Безоплатне навчання основам громадського моніторингу в онлайн режимі можливо на сайті Вільного університету Майдана.

ProZorro в міжнародному контексті

Варто знати, що система ProZorro працює згідно з умовами угоди Світової організації торгівлі (СОТ). ProZorro є інноваційним прикладом електронізації публічних закупівель та рекомендована Світовим банком.

З 2016 року Україна приєдналась до угоди Світової організації торгівлі (СОТ) GPA

Це приєднання свідчить про досягнення істотного прогресу в реформі публічних закупівель. Українські компанії отримали право брати участь у державних закупівлях 45 країн-учасниць угоди GPA, серед яких країни ЄС, Японія, США, Корея, Тайвань, Сінгапур, Гонконг і Канада. Загальний об’єм ринку держзакупівель в странах-підписантах СОТ оцінюється в 1,7 трильйона доларів щорічно. 

Угода GPA поширює головний принцип СОТ - рівний доступ до ринків - на сферу державних закупівель. Іноземці мають повний доступ до українських державних тендерів так само, як українці - до закордонних. Але, якщо іноземні компанії вже давно де-факто могли брати участь у публічних закупівлях в Україні, то українські компанії тільки відкривають для себе глобальний ринок державних закупівель. 

Система ProZorro відома далеко поза межами України. В 2016-му році, в перший рік офіційного застосування ProZorro для всіх публічних закупівель, система отримала найбільшу міжнародну нагороду в сфері закупівель World Procurement Award та виграла премію найкращої ініціативи в сфері відкритого врядування Open Government Partnership. 

У 2017-му році ProZorro отримала статус виняткового інноваційного прикладу електронізації публічних закупівель від EBRD та була рекомендована Світовим банком на глобальному форумі про публічні закупівлі Procurement, Integrity, Management and Openness (PRIMO).

Освітні заклади

Професіоналізація державних замовників є одним з пріоритетів розвитку реформи публічних закупівель, тому впровадження в вищих навчальних закладах спеціальних курсів та програм підвищує ефективність державних тендерів. 

Найбільшим партнером в цьому напряму наразі є Київська Школа Економіки (КШЕ), яка створила Центр вдосконалення закупівель, метою якого є аналіз ефективності закупівельних процесів, виявлення можливих проявів корупції а також організаційної підтримки та навчання учасників екосистеми закупівель. 

В рамках загальної професіоналізації сфери публічних закупівель створено цілу низку інформаційних інструментів. Для дистанційоного ознайомлення з нормами Закону “Про публічні закупівлі” існує інформаційно- навчальний ресурс infobox.prozorro.org, на якому розміщено онлайн-курси для початківців по роботі в системі. На навчальні онлайн платфомі Prometheus було запущено безкоштовни курси онлайн: для початківців, просунутих користувачів та бізнесу

В традиційному, офлайн режимі в Києві на базі ДП “ПРОЗОРРО” Навчальний центр пропонує одно- та дводенні курси для замовників та бізнесу. 

У дванадцяти регіонах відкрито Центри компетенцій, які організовують та проводять навчання замовників на місцях (контактна інформація координаторів знаходіться за посиланням). 

В ядрі реформи публічних закупівель з самого їх початку дві структури забезпечують щоденне існування системи Прозорро, це:

Департамент регулювання публічних закупівель 

Департамент Регулювання Публічних Закупівель є частиною структури центрального апарату Міністерства Економічного Розвитку та Торгівлі України, який відповідає за визначення правової політики і координує роботу системи держзакупівель (спосіб? - законодавчими ініціативами?). Ціль Департаменту – створення законодавчих умов задля існування такої системи публічних закупівель, яка дозволить максимально задовольнити суспільні й державні потреби за найвигіднішою ціною. 

Державне підприємство “ПРОЗОРРО”

ДП “ПРОЗОРРО” є власником центральної бази даних та порталу ProZorro і відповідає за навчально-консультаційну, технічну і маркетингову підтримку системи публічних закупівель. Підприємство засноване на державній власності та належить до сфери управління Мінекономрозвитку (МЕРТ) України.

Кроки до реформи ДП “ПРОЗОРРО”


Навесні 2015 ДП приєдналося до реформи публічних закупівель. На той час підприємство здійснювало наповнення веб-порталу уповноваженого органу, а простими словами заванаживало оголошення про державні закупівлі на сайті в форматі pdf. Крім того, шляхом ускладнення доступу до особистих кабінетів для державних замовників, стара адміністрація змушувало їх користуватись такими платними послугами, як зручний кабінет користувача тощо. Підприємство було збитковим і жило за рахунок державних дотацій.

Після того, як нова команда реформаторів на чолі з Олександром Находом та Надією Бігун прийшла в ДП, почався важкий, але необхідний етап трансформації. 

У минулому ДП “Зовнішторгвидав України”, підприємство змінило назву на ДП “ПРОЗОРРО” саме напередодні набрання чинності Закону України “Про публічні закупівлі”. Це позначило один із фінальних кроків трансформації підприємства з славнозвіснного бюрократичного утворення з довгим шлейфом корупційних скандалів на повністю реформовану та ефективну організацію, яка є надійною основою реформи публічних закупівель. За два роки важкої роботи ДП “ПРОЗОРРО” перетворилось на успішну ІТ-компанію, яка займатиметься розробкою та впровадженням інноваційних продуктів. В планах інтеграція з усіма державними реєстрами,  маштабування продукту як всередині країни, так і за кордоном.  

Згідно з наказом МЕРТ №473 від 18.03.2016 ДП “ПРОЗОРРО” є власником центральної бази даних ProZorro і відповідає за навчально-консультаційну, технічну і маркетингову підтримку системи публічних закупівель.

Колектив ДП "ПРОЗОРРО"

Василь Задворний
Василь Задворний
Генеральний директор
Тетяна Сазонова
Тетяна Сазонова
Заступник генерального директора з фінансових питань
Анна Поволокіна
Анна Поволокіна
Начальник юридичного відділу
Тетяна Жеребних
Тетяна Жеребних
Начальник сектору планування та економічного аналізу
Ігор Бібов
Ігор Бібов
Начальник відділу адміністративно – господарчої та кадрової роботи
Олена Стародубцева
Олена Стародубцева
Начальник навчального відділу
Євген Єнтіс
Євген Єнтіс
Начальник відділу інформаційних технологій та телекомунікацій
Ольга Матвієць
Ольга Матвієць
Начальник відділу моніторингу та розвитку системи
Дар’я Черкашина
Дар’я Черкашина
Начальник відділу маркетингу
Ігор Полонський
Ігор Полонський
Фахівець з питань запобігання корупції
Олександр Вінницький
Олександр Вінницький
Заступник генерального директора з інформаційних технологій

Історія ProZorro: Підсумки 2016